Maatschappelijke en economische ontwikkelingen vinden voortdurend plaats en dienen zich in een steeds hoger tempo aan. Of het nu gaat om duurzaamheid, gezondheid, veiligheid, digitalisering, internationalisering, de toepassing van nieuwe technologieën noem maar . Partijen in uw sector en regio moeten daar steeds weer snel en succesvol op kunnen inspelen.
Innoverend vermogen en andere competenties gevraagd
Het vraagt van bedrijven, organisaties, teams en individuele mensen meer ondernemerschap, wendbaarheid, slagvaardigheid, samenwerking en innoverend vermogen dan ooit. Talentvolle medewerkers en doorgewinterde professionals moeten daarom over heel andere competenties beschikken dan we in het verleden gewend waren. Er zijn mensen nodig die samen de verantwoordelijk pakken voor het oplossen van actuele vraagstukken en het verzilveren van kansen. En die ook zelf hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Voortdurend leren en ontwikkelen
Mensen worden dus voortdurend uitgedaagd om te blijven leren en zichzelf continu door te ontwikkelen. Of ze nu als student net van school komen of al enige jaren werkervaring hebben. Hun leer- en ontwikkeluitdagingen komen voort uit wat hun professionele werkveld en de maatschappij van hen verlangen én wat hen persoonlijk drijft. Het is een visie die steeds breder gedeeld en gedragen wordt door het beroepsonderwijs en door sleutelpartijen in regio en sector: bedrijven, maatschappelijke organisaties, lokale overheden, beleidsmakers en stakeholders.
De praktijk als leeromgeving
De hoogste tijd dus voor een grote transitie, waarin het traditionele, klassikale onderwijs – dat met name draait om kennisoverdracht – plaatsmaakt voor een nieuwe vorm van onderwijs. Daarin bepaalt de individuele lerende – startend talent of werkende professional – zelf zijn leerdoelen, op basis van wat hij of zij nodig heeft in zijn toekomstige rol en functie. Hij wordt daarbij gecoacht vanuit de onderwijsinstelling. De dagelijkse praktijk van bedrijven en organisaties in de regio vormt de belangrijkste, authentieke leeromgeving. Hier wordt de lerende op basis van de aanwezige kennis en ervaring die benut kan worden voor het leren.
Beroepsonderwijs als nieuw middelpunt
Het maakt dat alle partijen in de regio andere rollen en verantwoordelijkheden moeten vervullen dan ze tot nu toe gewend zijn. Bedrijven en organisaties moeten uitgroeien tot lerende organisaties die meer dan ooit de samenwerking met elkaar en met het beroepsonderwijs aangaan binnen de regio. Nieuw ontwikkelde kennis stroomt terug van praktijk naar het onderwijs en vice versa. Het onderwijs wordt ontwikkelaar, begeleider en beoordelaar van leerprocessen en heeft steeds minder het monopolie op de kennisoverdracht. Die nieuwe rol biedt beroepsonderwijsorganisaties de kans het nieuwe middelpunt te worden waar veranderingen en innovaties in de regio starten. En dat heeft weer gevolgen voor de belangrijkste spelers binnen het beroepsonderwijs: de docenten. Ook zij krijgen nieuwe rollen, zoals die van leercoach, kennisexpert (onderzoeker) en bruggenbouwer met regionale partijen.
Gezamenlijke agenda voor ontwikkeling en innovatie
De impact van de onderwijsorganisatie op het succes en de innovatiekracht van bedrijven en organisaties wordt daarmee groter dan ooit. Sterker nog: door vergaande partnerships zal de eenwording van onderwijs en regio definitief plaatsvinden. En gaat gewerkt worden vanuit gezamenlijke ambities, investeringen en projecten op basis van één gedeelde agenda op het gebied van initieel onderwijs, een leven lang leren en regionale innovatie. De transitie naar die nieuwe werkelijkheid zien we als onze uitdagende ambitie en begint vandaag. Opvallend genoeg zijn er daarbij vele raakvlakken met hoe het onderwijs er vroeger uitzag. Denk aan de ambachtsschool en – nog verder terug in de tijd – de wijze waarop vroeger in het gildewezen de praktijk als belangrijkste leeromgeving diende.