AANPAK
We geloven in een aanpak die gestoeld is op commitment en visie op bestuurlijk niveau van de regiopartners. Tegelijkertijd vinden we het essentieel om koplopers in de dagelijkse praktijk van de onderwijsorganisatie en/of regio te mobiliseren en verbinden. Zij zijn immers de gelijkgestemde, inspirerende trekkers van de transitie. Hun gezamenlijke drive, op ervaringen gebaseerde feedback en energie zorgen voor de nieuwe kennis en inspiratie die nodig is in de diverse fasen van verandering en vernieuwing. Maar missen vaak individueel de slagkracht. Bestaande en nieuwe projecten in de vorm van onder meer pilots, proeftuinen, leeromgevingen en testlabs zijn er om de daadwerkelijke start te maken. Om uit te proberen, te ervaren, te leren, te verbeteren en te bewijzen. De opschaalbaarheid ervan is de belangrijkste succesfactor om de daadwerkelijk gewenste transitie te realiseren.
Aanhaken op uw ambities en ontwikkelingsfase
Het samen voeren van verkenningen over onderwijsvernieuwing en samenwerking in de regio.
- Het vormgeven en verwoorden van visie, ambitie en doelen en routekaarten.
- Het creëren van experimenteerruimte en het plannen, organiseren financieren en begeleiden van pilots en projecten.
- Verbinden op thema’s en ambitieniveau zodat doelen concreet en haalbaar worden.
- Het begeleiden en coachen van koploperteams.
- Het organiseren van een lerende regionale netwerkorganisatie.
- Tussentijdse bijsturing en interventie waar nodig.
- Het volgen, monitoren, bijsturen, bijstellen en evalueren van resultaten t.b.v. output en outcome. Voor modelvorming en om van te leren.
- Het ontwikkelen van nieuwe en vernieuwde onderwijsprogramma’s, -structuren, -processen maar ook decentrollen en rol van de regionale partner in het onderwijsprogramma.
- Uitwerken nieuwe passende bekostigingsmodellen.
- Het begeleiden van doorontwikkeling, validatie, implementatie en opschaling.
- Advisering bij bijvoorbeeld de aanpassing van curriculum en de voorbereiding op accreditaties.
- Vormgeving van de transitie, inrichting van de veranderaanpak en begeleiding bij de uitvoering.
- Organisatie en bewaking van het integrale programma en de samenhang tussen alle processen, projecten en programmalijnen.
- Communicatie naar de verschillende interne en externe stakeholdergroepen.

Focus op uw totale organisatie
Binnen de onderwijsorganisatie reikt onze aanpak dus veel verder dan alleen het ontwikkelen en vormgeven van vernieuwende leerprocessen. We hebben oog voor de totale gewenste verandering binnen alle onderdelen van uw organisatie. Van de invloed op de organisatiestructuur en cultuur, noodzakelijke veranderingen op gebieden als financiering, HR, ICT, communicatie, acquisitie en relatiebeheer tot en met de nieuwe rollen voor docenten en medewerkers en betrokkenheid op alle niveaus.
Verbinding met partners in de regio
In de regio weten we vanuit onze ervaring aansluiting te vinden met alle relevante koepelorganisaties, bedrijven, netwerken en stakeholders. Het vormt de basis voor de vorming van stevige partnerships, om samen de in de regio gewenste samenwerking en innovatie te bewerkstelligen en uit te bouwen. Het mee vertalen geven van de regionale ambities naar een operationeel programma en nieuwe financiële arrangementen waarin het beroepsonderwijs een plek heeft.
Kennismaking met onze inspirerend voorbeelden
Natuurlijk laten we u ook kennismaken met vergelijkbare transitietrajecten die we in opdracht van andere onderwijsorganisaties en regio’s vervulden. Het zijn belangrijke bronnen van inspiratie, die bovendien het bewijs vormen dat op het oog complexe transities haalbaar en succesvol kunnen zijn. Maar ook laten zien dat het maatwerk is.
Netwerken, financiering en businessmodellen
We beschikken over uitgebreide netwerken op alle niveaus. Van beleidsmakers en stakeholders binnen landelijke en regionale overheden tot sectororganisaties, bedrijfskoepels, ondernemers, en maatschappelijke organisaties. Ook kennen we de wegen naar vormen van subsidiëring en (co-) financiering voor onderwijs en regionale samenwerking. Bovendien hebben we ruime ervaring met de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en waarde modellen die essentieel zijn voor een duurzaam samenwerkingsverband in het kader van een zichzelf steeds verder terugtrekkende overheid met wisselende posities.
Meebewegen op dynamiek en mensen
We zien onszelf als uw bevlogen partners. We bewegen daarom voortdurend mee met de dynamiek van uw onderwijsorganisatie, uw mensen en uw omgeving, aan de hand van een haalbare stap-voor-stap-benadering waarbij we het einddoel niet uit het oog verliezen. Ons uiteindelijke doel: loslaten. Want niets mooier dan het moment waarop uw organisatie en uw mensen zelf het roer in handen en de ingezette koers succesvol vervolgen.